אתמול נחשפתי לראשונה לסביבה הלימודית "עת לדעת" ע"י דובי וייס הפדגוג הראשי שלה. אני חייבת לומר כי פשוט הוקסמתי.
כולנו מודעים לבעיות הקיימות במערכת החינוך היום. רק בכדי לרענן את זכרוננו, אמנה מעט מהם.
ראשית קיימת בעיה של חוסר התאמה בין שיטת הלימוד לדור. ברור שבדור של היום, בו הכל כל כך חזותי, צבעוני, רב מימדי, אנחנו עדיין מנסים להיות אטראקטיבים בשיטות מיושנות. מדוע אנו מצפים שזה יצליח לנו?
שנית בכל כיתה יושבים מס 'תלמידים לא קטן. לכל אחד מהם תחום אינטיליגנציה אחד השולט יותר, באמצעותו הילד מסוגל לקלוט בצורה מיטבית. בנוסף כל ילד בעל רמה שכלית שונה. בשיעור רגיל מורה מתקשה לענות על הפער בין כל תלמיד ותלמיד, ובוודאי אינו מסוגל ללמד בשיעור במגוון גישות, כך שהלמידה תגיע אל מירב התלמידים.
קושי נוסף הקיים המערכת היום הוא המעקב של המורה אחר כל תלמיד והישגיו. בשיעור כיום ,יתכן והמורה ינסה להעביר יחידת לימוד מסויימת, ולבסוף אותו שיעור יש עדיין תלמידים שלא הפנימו אותה. איך המורה יכול לדעת זאת באופן מיידי?
ובכן, סביבת הלימודים המתוקשבת "עת לדעת" אמורה לתת מענה לבעיות אלו.
כמובן הסביבה מאוד מאתגרת. היא בנויה באופן המגרה את התלמיד, גם מבחינה ויזואלית, גם מגוון היכולות, וגם עצם השימוש במחשב מעורר את המוטיבציה של הלומד. המורה יכול לשלב באותו שיעור מס' מיומנויות פדגוגיות כגון: דיון כיתתי, הסבר פרונטאלי, התנסות אישית מול המחשב, עבודה עם חבר, ועוד, כך שהשיעור הרבה יותר מעניין ומושך את התלמידים. יתר על כן, בהחלט ניתן לשלוט בהתאמת הרמה לתלמיד, כך שאותו חומר מועבר לתלמידים שונים בצורה שונה ע"פ רמתם ויכולתם הקוגניטיבית. היכולת לעקוב באופן אישי אחרי התקדמותם של הלומדים משדרג את הלימוד. המעקב מאפשר למורה לראות מייד אחרי מילוי המטלה מי הבין, מי מתקשה ומי מסוגל לעבור לרמה גבוהה יותר.
יתרון נוסף ממנו התלהבתי הוא שלמורה יש אפשרות בחירה. הוא יכול להשתמש באפשרויות המוצעות בסביבה, אך עדיין יש לו את האפשרות להפעיל את שיקול הדעת האישית שלו ולהוסיף תכנים לשיעור מסביבות חיצוניות.
כמורה לאנגלית, בהחלט מצאתי מס' רב של יתרונות בלימוד ע"י "עת הדעת". כמובן לא ברור לי מתי אוכל להשתמש בסביבה בפועל, ואם אכן השינוי בבית ספרי יקרה בעתיד הקרוב. שאלה נוספת המטרידה אותי היא אם אכן בחטיבה העליונה, כאשר קיים לחץ עצום של ההכנה לבחינות הבגרות, המורים יוכלו להשתמש בלומדות אלו כמו בבתי הספר היסודיים?
אין ספק שיש לי עוד הרבה מה ללמוד, ואכן הכשרה מלווה וצמודה היא תנאי הכרחי ליישום הסביבה, בכל זאת אשמח להתנסות בסביבה זו.
מאמר מאת דובי וייס על "עת הדעת" מאמר אורח - סימפוניה פדגוגית לכלים טכנולוגיים - TheMarker Cafe
כולנו מודעים לבעיות הקיימות במערכת החינוך היום. רק בכדי לרענן את זכרוננו, אמנה מעט מהם.
ראשית קיימת בעיה של חוסר התאמה בין שיטת הלימוד לדור. ברור שבדור של היום, בו הכל כל כך חזותי, צבעוני, רב מימדי, אנחנו עדיין מנסים להיות אטראקטיבים בשיטות מיושנות. מדוע אנו מצפים שזה יצליח לנו?
שנית בכל כיתה יושבים מס 'תלמידים לא קטן. לכל אחד מהם תחום אינטיליגנציה אחד השולט יותר, באמצעותו הילד מסוגל לקלוט בצורה מיטבית. בנוסף כל ילד בעל רמה שכלית שונה. בשיעור רגיל מורה מתקשה לענות על הפער בין כל תלמיד ותלמיד, ובוודאי אינו מסוגל ללמד בשיעור במגוון גישות, כך שהלמידה תגיע אל מירב התלמידים.
קושי נוסף הקיים המערכת היום הוא המעקב של המורה אחר כל תלמיד והישגיו. בשיעור כיום ,יתכן והמורה ינסה להעביר יחידת לימוד מסויימת, ולבסוף אותו שיעור יש עדיין תלמידים שלא הפנימו אותה. איך המורה יכול לדעת זאת באופן מיידי?
ובכן, סביבת הלימודים המתוקשבת "עת לדעת" אמורה לתת מענה לבעיות אלו.
כמובן הסביבה מאוד מאתגרת. היא בנויה באופן המגרה את התלמיד, גם מבחינה ויזואלית, גם מגוון היכולות, וגם עצם השימוש במחשב מעורר את המוטיבציה של הלומד. המורה יכול לשלב באותו שיעור מס' מיומנויות פדגוגיות כגון: דיון כיתתי, הסבר פרונטאלי, התנסות אישית מול המחשב, עבודה עם חבר, ועוד, כך שהשיעור הרבה יותר מעניין ומושך את התלמידים. יתר על כן, בהחלט ניתן לשלוט בהתאמת הרמה לתלמיד, כך שאותו חומר מועבר לתלמידים שונים בצורה שונה ע"פ רמתם ויכולתם הקוגניטיבית. היכולת לעקוב באופן אישי אחרי התקדמותם של הלומדים משדרג את הלימוד. המעקב מאפשר למורה לראות מייד אחרי מילוי המטלה מי הבין, מי מתקשה ומי מסוגל לעבור לרמה גבוהה יותר.
יתרון נוסף ממנו התלהבתי הוא שלמורה יש אפשרות בחירה. הוא יכול להשתמש באפשרויות המוצעות בסביבה, אך עדיין יש לו את האפשרות להפעיל את שיקול הדעת האישית שלו ולהוסיף תכנים לשיעור מסביבות חיצוניות.
כמורה לאנגלית, בהחלט מצאתי מס' רב של יתרונות בלימוד ע"י "עת הדעת". כמובן לא ברור לי מתי אוכל להשתמש בסביבה בפועל, ואם אכן השינוי בבית ספרי יקרה בעתיד הקרוב. שאלה נוספת המטרידה אותי היא אם אכן בחטיבה העליונה, כאשר קיים לחץ עצום של ההכנה לבחינות הבגרות, המורים יוכלו להשתמש בלומדות אלו כמו בבתי הספר היסודיים?
אין ספק שיש לי עוד הרבה מה ללמוד, ואכן הכשרה מלווה וצמודה היא תנאי הכרחי ליישום הסביבה, בכל זאת אשמח להתנסות בסביבה זו.
מאמר מאת דובי וייס על "עת הדעת" מאמר אורח - סימפוניה פדגוגית לכלים טכנולוגיים - TheMarker Cafe
שלום
השבמחקשמי דינה ואני אסיסטנטית של ד"ר גילה קורץ.
אני בודקת האם ניתן לרשום תגובה בבלוג שלך
תודה